Learning Management System (LMS) sa stal neoddeliteľnou súčasťou moderného vzdelávania a firemného školenia. Umožňuje centralizovať všetky vzdelávacie materiály, sledovať pokrok účastníkov, poskytovať okamžitú spätnú väzbu a prispôsobovať obsah individuálnym potrebám. Vďaka LMS je možné kombinovať rôzne formy učenia, škálovať vzdelávanie pre desiatky či tisíce ľudí a zároveň znižovať časové aj finančné náklady. Tento článok vám priblíži, ako LMS mení spôsob učenia a prečo sa stáva kľúčovým nástrojom pre školy, firmy aj organizácie.
Čo je LMS?
LMS, alebo Learning Management System je softvér, ktorý umožňuje správu, kategorizáciu a sprostredkovanie učebného obsahu organizácie. Cieľom modernej LMS platformy nie je iba centralizácia vzdelávacieho obsahu, dnešné LMS systémy sledujú celkový študijný progres každého používateľa, a zároveň ponúkajú rôzne možnosti reportovania.
Skratka LMS, používaná bežne aj na Slovensku je odvodená od svojho anglického názvu – Learning Management System. Helen Colman, content creator, definuje procesy, ktoré stoja za jednotlivými písmenami tejto skratky:
L (Learning)
teda učenie, naznačuje, že tento typ softvéru je navrhnutý tak, aby svojim používateľom umožnil pohodlný prístup k učeniu kedykoľvek a kdekoľvek. Študenti môžu začaté kurzy študovať v tempe, ktoré im vyhovuje, pričom prístup k študijným materiálom je neobmedzený.
Anim pariatur cliche reprehenderit, enim eiusmod high life accusamus terry richardson ad squid. 3 wolf moon officia aute, non cupidatat skateboard dolor brunch. Food truck quinoa nesciunt laborum eiusmod. Brunch 3 wolf moon tempor.
M (Management)
teda riadenie je v tomto kontexte vnímané tak, že na rozdiel od nástrojov na zdieľanie dokumentov, úlohou LMS platformy nie je iba zhromažďovanie učebných materiálov. Manažéri majú možnosť správy používateľských dát a možností prihlasovania sa na kurzy, organizovania obsahu do usporiadaných študijných celkov, sledovania progresu používateľov, sprístupnenia vytvoreného obsahu iba vybraným skupinám študentov a mnoho ďalšieho.
S (System)
LMS je počítačový systém, ktorý spracúva a organizuje rôzne typy dát. Zhromažďuje štatistické dáta, generuje reporty, automatizuje hodnotenia a zjednocuje celkový vzdelávací proces.
LMS nie je e-Learning
Vo svete HR sa aj dnes často stáva, že ľudia si zamieňajú pojmy LMS a eLearning. Je dôležité upozorniť, že eLearning nie je iba iným pomenovaním pre LMS platformu.
ELearningová platforma je digitálny systém, navrhnutý na sprostredkovanie online vzdelávania. Ide o webovú aplikáciu, ktorá umožňuje tvorcom obsahu vytvárať vzdelávací obsah a následne ho sprostredkovať koncovým používateľom. V zásade by sa dalo povedať, že ide o akúkoľvek platformu, pomocou ktorej môžu lektori/ inštruktori sprostredkovať svoje vedomosti a študijné materiály študentom kdekoľvek na svete.
Elearningová platforma sprostredkúva širokú škálu vzdelávacieho obsahu, nie iba kurzy ale aj rôzne video tutoriály, e-knihy, prednášky a rôzne iné.
Súčasťou eLearningových platforiem sú diskusné fóra, vďaka ktorým študenti môžu interagovať nie len navzájom, ale tiež s inštruktormi, čo utvrdzuje pocit spolupráce a budovania komunity.
LMS, teda systém na správu vzdelávania, na druhej strane, je softvérová aplikácia, navrhnutá s cieľom spravovať a sledovať pokrok, výkony a celkový vzdelávací proces používateľov. LMS platformy umožňujú sledovanie pokroku študenta v priebehu kurzu, monitorujú jeho interakciu so študijnými materiálmi, zadaniami, či inými vzdelávacími aktivitami, ktoré môžu byť súčasťou kurzu.
Súčasťou LMS kurzov býva už takmer nevyhnutne testovanie – priebežné alebo záverečné, na ktorého absolvovaní zvyčajne stojí úspešné ukončenie celého kurzu.
Kľúčovou funkcionalitou modernej LMS platformy je možnosť generovania rôznych reportov, vďaka čomu môžu manažéri, či HR oddelenie sledovať záujem o konkrétny kurz, všeobecnú úspešnosť študentov, výsledky testov, priemernú dĺžku štúdia, počet absolvovaných kurzov na platforme a mnoho iného.
5 kľúčových rozdielov medzi eLearningovou a LMS platformou
Je dôležité poznamenať, že LMS platforma je vo svojej podstate jedným z typov eLearningovej platformy. Pre jednoduchšie rozlíšenie prinášame 5 kľúčových rozdielov medzi LMS a eLearningovými platformami:
- Zameranie:
eLearningové platformy sú zamerané na doručenie digitálneho vzdelávacieho obsahu, zatiaľ čo LMS platformy spravujú celkový cyklus vzdelávacieho procesu. - Funkcionalita:
LMS platformy sú komplexnejšie, ponúkajú možnosť zdieľať súbory, ukladať dáta, komunikovať prostredníctvom správ atď... Na druhej strane, eLearningové platformy slúžia skôr ako úložisko online kurzov. Z hľadiska funkcionality sú jednoduchšie a prinášajú základné nástroje pre pridávanie a uchovávanie obsahu. - Prístupnosť:
eLearningové platformy sú spravidla hostované a pre prístup ku kurzom postačuje stabilné internetové pripojenie.
LMS platformy fungujú ako uzatvorené firemné systémy a prístup na ne je často umožnený iba z firemnej VPN a je obmedzený pre používateľov s udelenými právami. - Implementácia:
eLearningovú platformu je možné pomerne rýchlo a jednoducho integrovať s existujúcou webstránkou či aplikáciou.
Naopak, integrácia LMS platforiem je náročnejšia a spravidla vyžaduje IT špecialistu. - Prispôsobenie:
eLearningové platformy umožňujú iba minimálne alebo žiadne prispôsobenie podľa zákazníckych potrieb.
LMS platformy, ako samostatné softvérové riešenia, je možné škálovať a prispôsobovať podľa potrieb organizácií, ktoré ich využívajú.
Prečo implementovať LMS?
Ako uvádzame vyššie, LMS predstavuje flexibilné a škálovateľné riešenie, ktoré zvyšuje efektivitu vzdelávacieho procesu organizácie. Implementácia LMS platformy prináša firmám mnohé benefity v oblasti interného vzdelávania:
- Užívateľská prístupnosť
Hoci sa jednotlivé LMS platformy snažia čo najviac odlíšiť od konkurencie, primárnym cieľom každej takejto platformy je zjednodušiť a centralizovať vzdelávací proces organizácie. Orientácia na platformách je veľmi intuitívna a spravidla nie je potrebné žiadne zložité školenie študentov. - Dostupnosť
LMS platformy sú prístupné odkiaľkoľvek, kedykoľvek a z akéhokoľvek zariadenia. Ich cieľom je sprostredkovať študentom kurzy tak, aby ich mohli študovať v tempe, ktoré im vyhovuje. - Spoľahlivosť a efektivita
Možnosti škálovania a prispôsobenia platformy sú veľmi bohaté, vďaka čomu je možné takúto platformu prispôsobiť vzdelávacím potrebám akejkoľvek organizácie. Obsah kurzu môže mať rôzne podoby, od audio súborov, cez textové články, obrázkové prílohy, Powerpointové prezentácie, video tutoriály až po hodiny, vedené naživo. Na rozdiel od eLearningových platforiem, LMS riešenia poskytujú svojim klientom technickú podporu, nie iba diskusné fóra. - Úspora času a financií
Implementácia LMS platformy znamená prenesenie celého vzdelávacieho procesu na jediné miesto. Týmto spôsobom spoločnosti šetria čas a peniaze, ktoré by boli ináč strávené cestovaním na prezenčné kurzy, či prenájmom školiacej miestnosti a platením externých školiteľov. Vzdelávacie materiály nie je potrebné tlačiť a po ich nahraní do systému môžu byť opakovane používané naprieč celou platformou. - Angažovanosť vo forme gamifikácie
Vďaka implementácii prvkov gamifikácie je motivácia používateľov pracovať na platforme vyššia a vzdelávanie ako také prináša hmatateľné výsledky. Bodové odmeny za rôzne aktivity zvyšujú záujem používateľov o absolvovanie kurzov a pomáhajú manažérom jasne nastaviť ciele a zvýšiť opakovanú návštevnosť na platforme.
Čo by ste mali vedieť o digitálnom vzdelávaní?
Hoci pojem LMS je na Slovensku čoraz viac rozšírený a jeho popularita neustále rastie, niektoré z výrazov, používaných v súvislosti s LMS platformami je možno potrebné dovysvetliť.
Vyššie definujeme rozdiel medzi LMS platformou a eLearningom, často sa zamieňajúcimi pojmami. V súvislosti s implementáciou LMS platformy však možno naraziť na viacero nejasných termínov:
Microlearning
- Ide o vzdelávaciu metódu založenú na poskytovaní krátkych a ľahko stráviteľných lekcií. Hovoríme o tzv. učení v malých dávkach – krátke články, videá, kvízy... zameriavajúce sa na konkrétnu tému. Microlearning je ideálny pre uľahčenie onboardingového procesu, pravidelnú aktualizáciu vedomostí, školenia firemných procesov a podobne. Vyznačuje sa nasledujúcimi charakteristikami:
- Krátke formáty: Namiesto rozsiahleho školenia sú lekcie kompaktné, stručnejšie a rýchlo spracovateľné. Vzhľadom na časovú nenáročnosť absolvovania lekcie je možné týmito lekciami prechádzať postupne v čase, ktorý študentovi vyhovuje. Nie je potrebné absolvovať niekoľko hodinový blok naraz.
- Cieľové učenie: Jednotlivé moduly kurzu sú zamerané na samostatné tematické celky, čím je učenie možné ľubovoľne rozdeliť podľa kompetencií, témy, či iných parametrov.
- Motivácia a flexibilita: Používatelia sa môžu štúdiu venovať kedykoľvek a odkiaľkoľvek (aj z mobilných zariadení). Vzhľadom na kratšie a často interaktívne formáty je ich angažovanosť a záujem o štúdium spravidla vyšší než pri bežných kurzoch.
Blended learning:
- kombinované učenie je forma vzdelávania, ktorá kombinuje prezenčnú a online výuku. V tomto prípade sú teda online metódy výučby (videá, články, online testovanie...) doplnené o klasické prezenčné štúdium (výučba v školiacom stredisku, workshopy, semináre...). Cieľom kombinovaného učenia je využiť silné stránky oboch foriem výučby a poskytnúť tak študentom maximálny študijný zážitok.
Synchrónne učenie
- výučba v reálnom čase. Študenti a lektor/školiteľ sa stretávajú v určenom čase (osobne alebo online) pri rôznych webinároch, či workshopoch s cieľom odovzdať poznatky, nevyhnutné k absolvovaniu kurzu. Prítomnosť študentov na týchto aktivitách je spravidla povinná.
Asynchrónne učenie
- učenie, ktoré neprebieha v stanovenom čase. Študenti si obsah kurzu prechádzajú sami v tempe, ktoré im vyhovuje. Učebný obsah je pre všetkých rovnaký, ale tempo štúdia si jednotliví používatelia prispôsobujú svojim kapacitám. Výhodou asynchrónneho učenia je non-stop prístup k učebným materiálom a možnosť opakovaného absolvovania lekcie, kým študent nadobudne istotu, že si danú problematiku osvojil.
Gamifikácia
- Využitie herných prvkov v prostredí LMS platformy s cieľom zvýšiť angažovanosť jej používateľov. Využitie gamifikačných prvkov podnecuje v tíme zdravú súťaživosť, čo zároveň zvyšuje ich aktivitu na platforme. Vhodným definovaním prvkov gamifikácie je možné stanoviť si efektívne pracovné ciele. Základný princíp gamifikácie na LMS platforme:
- Bodový zisk: používatelia na platforme získavajú vopred určený počet bodov za rôzne vykonané aktivity, ako napríklad, úspešné absolvovanie kurzu, či dosiahnutie určitého počtu prihlásení na platformu...
- Prekonávanie úrovni: na základe získaných bodov používatelia postupne prekonávajú stanovené úrovne štúdia (začiatočník, pokročilý, profesionál, expert...)
- Získavanie úspechov: na základe dosiahnutých úrovní a získaných bodov používatelia automaticky získavajú tzv. badge, teda odznaky, ktoré reprezentujú získaný úspech na platforme.
- Odmeny: mnohé LMS platformy umožňujú správcom vytvárať skutočné odmeny, ktoré používateľ môže získať za dosiahnutie úspechu, či stanoveného počtu bodov, ako napríklad rôzne poukážky, či darčekové predmety.
SCORM
(Sharable Content Object Reference Model) predstavuje štandardizovaný formát kurzov v oblasti elektronického vzdelávania. SCORM zabezpečuje, že kurzy vytvorené v jednom nástroji budú kompatibilné s rôznymi LMS platformami, a umožňuje sledovať pokrok, výsledky testov či čas strávený v kurze.
Platená alebo FREE verzia?
Pri rozhodovaní sa medzi platenou a bezplatnou verziou LMS platformy je dôležité upozorniť, že existujú 2 typy bezplatnej verzie LMS:
- Open-source: LMS, kde zdrojový kód je voľne dostupný, prispôsobiteľný a voľne šíriteľný. Technicky vzaté sú tieto verzie LMS zdarma (s bezplatnou licenciou), ale môžu sa s nimi spájať poplatky, spojené s ich integráciou, či údržbou.
- Free verzia plateného LMS: Zvyčajne ide o poskytnutie základných funkcií platenej verzie, bez možnosti poskytnutia technickej podpory. Hoci sa môže zdať, že táto verzia je skvelým low-costovým riešením, v skutočnosti sa jej nadobudnutím organizácia ukracuje o mnoho kľúčových funkcií, ako napríklad pokročilé prvky gamifikácie, diskusné fóra, niektoré z typov obsahu a podobne.
Kedy siahnuť po bezplatnej verzii a ako sa rozhodnúť?
Hoci bezplatná verzia LMS platformy môže znieť veľmi lákavo, v prípade softvérového riešenia je potrebné byť pri zadovážení bezplatného riešenia obozretný. Je treba zvážiť nevyhnutnú potrebu technickej podpory, údržby, či prípadný hosting riešenia. Bezplatné riešenia sú zvyčajne ponúkané v oklieštenej podobe a akýkoľvek dodatočný vývoj bude stáť nemalé finančné prostriedky.
Aké sú výhody plateného LMS?
Jednou z najhlavnejších výhod je možnosť hostovania platformy na serveroch poskytovateľa, takže zákazník získava ku platforme neobmedzený prístup zo svojich zariadení, pričom jeho dáta sú bezpečne uchovávané a chránené na serveroch prevádzkovateľa.
Čo sa týka správy, údržby a poskytovania technickej podpory, s plateným LMS zákazník spravidla získava nárok na zákaznícku podporu (email, chat, telefón). Pri bezplatnej verzii zákazník nemá nárok na SLA, garantujúcu dostupnú podporu a určené reakčné časy, a spravidla ani na dostupné aktualizácie, či opravy chýb.
Gamifikácia, mikrolearning, reporting, integrácie, či iné rozšírené funkcie nebývajú súčasťou bezplatnej verzie, čím sú jej používatelia značne ochudobnení o plnohodnotnú užívateľskú skúsenosť.
S platenou verziu získava používateľ možnosť jednoduchého prispôsobenia vzhľadu a integrácie vlastnej firemnej identity.
Na záver je dôležité dodať, že platená verzia LMS platformy síce znamená vyššie náklady na zaobstaranie, no jej nasadenie je rýchlejšie, plynulejšie a budúce investície v podobe vlastného vývoja, či údržby na svoje náklady sú nepravdepodobné.
Naopak, open source verzia síce znamená bezplatnú licenciu, sú s ňou však spojené ďalšie náklady na hosting, údržbu, zaistenie bezpečnosti a akýkoľvek ďalší rozvoj.
Návratnosť investícií
Koľko hodnoty Vám prinesie investícia do LMS platformy oproti tomu, koľko ste do nej investovali?
ROI (Return on Investment) je v prípade LMS možné merať nie iba finančne, ale tiež nehmotnými prínosmi.
Priame finančné úspory
- Úspora nákladov spojených s prevádzkou školení: vďaka organizácií kurzov prostredníctvom LMS platformy nie je nutné školenia organizovať prezenčne. Týmto spôsobom sa ušetria nemalé finančné prostriedky spojené s prenájmom miestností alebo úhradou cestovných/ ubytovacích nákladov či už na strane zamestnancov alebo externého školiteľa.
- Opakovateľný obsah: kurz s rovnakým/ podobným obsahom je možné používať opakovane v rovnakej alebo upravenej podobe. Tým firma šetrí náklady na opakované náklady za lektora a organizáciu periodicky sa opakujúcich kurzov.
- Menej absencie v práci: vzhľadom na to, že kurzy sú zamestnancom prístupné priamo v aplikácii a ich absolvovanie si môžu prispôsobiť svojmu tempu a pracovnej vyťaženosti, celkové náklady, spojené s prípadnou absenciou zamestnancov sú pri využívaní LMS podstatne nižšie.
- Automatizácia procesov: vďaka automatizácii vzdelávacích procesov je administratívna práca HR oddelenia omnoho jednoduchšia a ušetrený čas je možné investovať do iných pracovných činností.
Strategické prínosy
- Jednoduchší onboarding nových zamestnancov: Vďaka automatizovaným náborovým kurzom je čas adaptácie rýchlejší a doba, kým sú noví zamestnanci produktívni je podstatne kratšia.
- Zníženie chybovosti: vďaka širokej ponuke dostupných kurzov je chybovosť pri práci zamestnancov nižšia a kvalita odvedenej práce vyššia.
- Zníženie fluktuácie: zamestnanci dokážu oceniť, keď zamestnávateľ investuje do ich profesionálneho rozvoja, čo zvyšuje ich motiváciu zotrvať na pracovnej pozícii omnoho dlhšie.
V rámci merateľnosti ROI sa firmy spravidla spoliehajú na nasledujúce parametre:
- Počet školení pred a po zavedení LMS platformy. Vďaka tomu je možné odsledovať, či počet absolvovaných vzdelávacích aktivít narástol alebo nie.
- Sledovanie miery dokončených kurzov a priemerného času na ich absolvovanie.
- Sledovanie nákladov, spojených s prenájmom externých školiteľov.
- V prípade, že ide o školenie obchodných tímov alebo zákazníckej podpory, je možné sledovať vplyv na predaj, produktivitu alebo spokojnosť zákazníkov.
- Počet školení pred a po zavedení LMS platformy. Vďaka tomu je možné odsledovať, či počet absolvovaných vzdelávacích aktivít narástol alebo nie.
- Sledovanie miery dokončených kurzov a priemerného času na ich absolvovanie.
- Sledovanie nákladov, spojených s prenájmom externých školiteľov.
- V prípade, že ide o školenie obchodných tímov alebo zákazníckej podpory, je možné sledovať vplyv na predaj, produktivitu alebo spokojnosť zákazníkov.
LMS ako budúcnosť firemného vzdelávania
Zavedenie LMS platformy do firemného vzdelávania predstavuje strategický krok smerom k modernému, efektívnemu a dobre sledovateľnému učeniu.
V porovnaní s klasickými eLearningovými nástrojmi ponúka LMS omnoho širšie možnosti riadenia, personalizácie a hodnotenia vzdelávacieho procesu. Vďaka centrálnej správe obsahu, prehľadným reportom a možnostiam motivácie používateľov – napríklad cez gamifikáciu – sa LMS stáva neoceniteľným nástrojom nielen pre HR oddelenia, ale aj pre celé organizácie, ktoré chcú podporiť kontinuálny rozvoj svojich ľudí.
Ak uvažujete o digitalizácii vzdelávania vo vašej firme, LMS je riešenie, ktoré spája technologickú efektivitu s potrebami modernej vzdelávacej kultúry.
Vzdelávajte svojich zamestnancov s WebJET LMS, táto investícia sa vám sto krát vráti!